Jeg er veldig heldig …

IMG_9065… for jeg treffer så himla mange hyggelige mennesker gjennom jobben min 🙂 Hva hadde vel Varm design vært uten alle dere? Rett før helgen fikk jeg en henvendelse fra Kjersti som ville strikke sommerponcho, men som ønsket litt mindre pinner og litt annet garn en Faerytale som er hovedgarnet i sommerponchoene. Det er fysisk umulig for meg å si nei til en slik henvendelse, så etter etter en liten samtale om farger og kvaliteter kom jeg opp med et alternativ som hun nå er i full gang med – gleder meg til å vise dere etterhvert 🙂

Samtidig fikk jeg meg en ny strikkemedsammensvoren (dere begynner å bli mange, men jeg elsker det – jo flere jo bedre!) og i helgen fikk jeg en oppskrift av henne til en kjole til små frøkener … jeg får lov til å dele med dere – TAKK, Kjersti!

Kjolen er et samarbeid mellom Kjersti og en liten dame på 4 år og jeg håper dere kanskje har en liten frøken som kan fortjene en slik vakker liten kjole 🙂

Frost-kjole

Design av Kjersti Mostuen og Sara 4 år

Str 4 år (i følge designeren kan du legge opp 186 masker til størrelse 2 år)

1655983_10203875168823967_4093631574026707135_nHel lengde: 51 cm
Overvidde: ca 57 cm
Midje: ca 52 cm

Garn: Kan bruke garn som er ca 22 m pr 10 cm. Merino ull er mer elastisk enn ull (Varm design-kommentar: og alpakka er enda mindre kløete)

Brukte ca 3,5 nøste baby merino Drops. 1/2 rull med Bling tråd fra Du Store Alpakka

Perlestrikk er Bling og baby merino. “1 omg 1 rett, 1 vrang.   1 omgang 1 vrang, 1 rett” Gjenta fra “til”

Flettemønster er beskrevet nederst i oppskriften.

Mønster:

Legg opp 192 m på pinne 3,5 med kun baby merino.

Strikk med bling og baby merino 8 omganger perlestrikk.

Deretter 10 omganger glattstrikk med kun baby merino.

8 omganger perslestrikk med bling og baby merino

Deretter er det 25 cm glattstrikk. Fell ca 22 masker gjevnt fordelt på en omgang.

Flettene strikkes med Bling og baby merino. Se diagram

Når fletttemønster er ferdig. Del inn i hver side til ermhull. Fell 8 masker i hver side. Da er det 77 m på framstykket og 77 på bakstykket

Fremstykket:

Strikk 10 cm glattstrikk før halsfelling. Fell de midterste 20 maskene. Fell deretter 2.hver omgang 4,3,2,1 masker. Strikk 4 omganger glattstrikk. Fell av. Strikk på samme måte på andre siden av halsen

Bakstykket:

Strikkes som fremstykket.

Sy sammen skuldrene på hver side.

Plukk opp jevnt med masker rundt halskanten. ca 70 m. Strikk 2 omganger perlestrikk med Bling og Bay merino garn. Fell av. ❤

Fest alle trådene. Voila, prinsessen kan “flytte inn” i sin nye Frost-kjole

Flettestrikk:

Strikk 3 omganger :2 vrang, 6 rett,2 vrang omgangen ut

Lag flette: 2 vrang, “sett 3 masker på hjelpepinne bak arbeidet, strikk 3 masker, strikk 3 masker fra hjelpepinnen, 2 vrang. “Gjenta ut pinnen.

Strikk 6 omganger : 2 vrang, 6 rett,2 vrang omgangen ut

Lag flette: 2 vrang, “sett 3 masker på hjelpepinne, strikk 3 masker, strikk 3 masker fra hjelpepinnen, 2 vrang”. Gjenta ut pinnen.

Strikk 2 omganger: 2 vrang, 6 rett,2 vrang omgangen ut

2 thoughts on “Jeg er veldig heldig …

Leave a comment