Strikk – og føl deg ung og sprek!

I helgen fikk jeg tilsendt fra fire forskjellige venner en DM fra NSB om strikketog til Bergen! Jeg så overskriften “Bli med strikketoget til Bergen” og smilte fra øre til øre. Så trykket jeg på lenken og da lyste overskriften “Bli bestemor. Ta toget.” mot meg! Smilet forsvant.

IMG_8526Si meg en ting, hva har strikking med bestemor å gjøre?

Ja, selvfølgelig er det en del bestemødre som strikker, men om jeg setter meg ned og strikker en boblegenser, eller en flagrejakke eller en ABC-lue for den saks skyld, så betyr vel ikke det at jeg har noe ønske om å føle meg som bestemor med det aller første?

Ære være alle bestemødre, jeg var superglad i mine bestemødre – som begge var veldig flinke til å strikke, jeg er enda mer superglad i min egen mor, som også er bestemor – og ja, selvfølgelig kan hun strikke – men strikket har da disse bestemødrene gjort “bestandig” – også når de var unge og ikke var i nærheten av å være bestemødre. Jeg opplever derfor at NSB denne gangen er på feil spor 😉 Det å kunne strikke har lite med bestemor å gjøre, men alt med mestringsfølelse å gjøre – helt uavhengig av alder (og kjønn).  Strikking er kreativt, det er avslappende, det er ikke uten grunn at strikkingen blir kalt den nye yogaen (les mer i blogginnlegget fra tidligere i vinter Strikking og yoga – to sider av samme sak?), i tillegg er det INN å strikke, det er moderne, faktisk 🙂

Jeg synes at tematoget med strikketog til Bergen er et fantastisk tiltak, men jeg synes ikke markedsføringsvinklingen er spesielt fantastisk. Ta gjerne strikketoget til Bergen, kos deg på turen – nyt utsikten og lær deg og strikke, men skulle du gå glipp av den bestemorsfølelsen så er det helt greit – hold fokus på gleden ved å skape noe og lære noe nytt, det kan IMG_8777være vel så viktig 🙂

Men du, har lyst til å lære å strikke uten å føle deg som bestmor, ta gjerne kontakt med Varm design på info@varmdesign.no – vi arrangerer tilpassede strikkekurs for små grupper i hyggelige omgivelser 🙂

“Ung” og sprek strikkehilsen fra Anne Merete 🙂

2 thoughts on “Strikk – og føl deg ung og sprek!

  1. Tusen takk for din tilbakemelding og engasjement rundt strikketoget vårt. Vi gleder oss veldig til turen og basert på alle tilbakemeldingene og kommentarene vi har fått, skjønner vi at mange andre også gleder seg. Så skjønner vi at ordvalget kanskje ikke var det beste, selv om tanken aldri var å sette noen i bås, men heller å sette i gang gode assosiasjoner hos leserne. For vi vet, som du også skriver, at det er mange i alle aldre som finner glede i å strikke.

    Liked by 1 person

  2. Hyggelig å høre fra dere 🙂 Jeg må bare få presisere igjen at jeg synes strikketoget er en vidunderlig idé, men klarer ikke å relatere til at strikking har noe med bestemorsfølelse å gjøre. Ønsker dere en riktig god tur .- og håper det blir flere strikketogturer i fremtiden 🙂 Anne Merete – Varm design

    Like

Leave a Reply

