Prøvelapper – en velsignelse for utålmodige sjeler

Er du en av de som aldri har strikket en prøvelapp? Jeg må innrømme at det tok mange år før jeg innså at prøvelapper gjør godt for sjelen! Ja, du leste riktig, godt for sjelen. Hvorfor? Jo, fordi jeg har egentlig aldri strikker etter oppskrift, har i stedet laget mine egne greier og i mange år la jeg opp, strikket litt og målte litt, strikket litt til … og så rakk jeg som regel opp!2016-02-27 13.42.58

I dag rekker jeg (nesten) ALDRI opp – ene og alene fordi jeg nå strikker prøvelapper!

Hvorfor skal du strikke prøvelapper? For å spare deg selv for irritasjon, frustrasjon og fortvilelse … eller rett og slett for at du skal få en maksimal strikkeopplevelse – og ikke minst for at plagget skal PASSE når du har felt den siste masken og stoppet den siste tråden.

De fleste oppskrifter har oppgitt strikkefasthetn og for de av dere som ikke er helt inne i terminologien, så angir strikkefastheten hvor mange masker som skal til for å strikke 10 cm med det garnet og de pinnne som er angitt.

Når du strikker prøvelapper, så legg alltid opp noen masker mer enn det som angir 10 cm. Da får du en ren flate hvor du kan måle 10 cm uten ujevnhet. Jeg pleier alltid å gang strikkefastheten med 1,5. Med andre ord er strikkefastheten 10, legger jeg opp 15. Er strikkefastheten 20, legger jeg opp 30. Også strikker jeg 7-8 cm før jeg feller av. Til slutt så teller du hvor masker du har på 10 cm. Har du flere masker enn strikkefastheten betyr det at du strikker stramt og enten bør du gå opp på pinnestørrelsen eller størrelsen du strikker. Har du færre masker enn strikkefastheten betyr det at du strikker løsere enn strikkefastheten og da bør du vurdre å gå ned på pinnene eller rett og slett strikke en størrelse mindre …

Strikk en prøvelapp og bli lykkeligere 😉

Strikkehilsen fra Anne Merete

 

2 thoughts on “Prøvelapper – en velsignelse for utålmodige sjeler

    1. Det kan jeg være enig, Ina. MEN det er strengt talt stort sett ikke nødvendig. Strikker du kofter eller lignende så kan det være verdt det – vaske og presse før du måler strikkefasthet altså. Mest fordi disse strikkeplaggene i stor grad krever at vask og press før de blir ordentlige – og det ville vel vært veldig kjipt å brukt maaaange timer på å strikke en kofte som ikke passet? Da blir det liksom ikke så veldig stress lenger 🙂

      MEN, om du strikker plagg av den mer pusete sorten og på større pinner, så trenger du ikke vaske plagget. Faktisk så vil hverken ull eller alpakka helst vaskes, men aller helst luftes. Og du trenger avgjort ikke vaske plagget før du tar det i bruk, det holder ofte i massevis å presse plagget med et vått koppehåndkle og et varmt strykehjern 🙂

      Like

Leave a comment