With a little help from my friends …

 

… skal jeg lage en vanskelighetsskala, eller letthetsskala, om du vil, til Varm designs oppskrifter.

Tidligere i uken reflekterte jeg litt over hva det er ved en oppskrift som gjør at den oppfattes som enkel eller ikke. Ordet “enkel” har selvfølgelig en definisjon, men hvordan hver enkelt av oss oppfatter ordet, er svært subjektivt.

I mitt “tidligere liv” som markedsfører og prosjektleder i et privat firma var jeg en gang på en teamsamling hvor alle 40 i divisjonen satt i samme rom og skulle definere “litt” på en skal fra 0-100 prosent. Ikke overraskende så varierte “litt” VELDIG fra person til person, og ikke minst så varierte det fra ansattgruppe til ansattgruppe. For oss selgere og markedsførere var “litt” så høyt som oppimot 50 % for enkelte, men aldri lavere enn 20 % – og da kan man selvfølgelig diskutere, hva kaller man da det mellom 20-0, for det er jo mer enn ingenting. For de som jobbet i økonomi- og tallbrekkingsrelaterte stillinger, så var “litt” ALDRI høyere enn 10 %.

Tenk hva dette kan medføre av misforståelser! Men enda viktigere, tenk  hva dette kan medføre av FORSÅELSE? Nå når vi vet om problemstillingen, så er det så mye letter å rette opp den misforståelsen – FØR den oppstår. Hver gang du hører ordet “litt” ringer det en bjelle som sier “definer litt”. Neste gang jeg sier at du trenger “litt ekstra” garn, så sier du hvor mye er “litt” også sier jeg at det er ca 30 gram og da vet du at du må bestille et nøste ekstra. Når jeg sier at den er “litt vanskelig”, så sier du, hvor vanskelig er “litt vanskelig”? Og da sier jeg sjekk vanskelighetskategoriene våre.

Nå er vi nemlig ved hovedpoenget med dette blogginnlegget:  jeg har bestemt meg for å lage en kategorisering av oppskriftene på en skala fra 1-5.

Hvorfor, jo målet er å gi deg en klarere ide om hvor på vanskelighetsskalaen Varm designs ulike oppskrifter ligger. Dette vil gi deg en klarere ide om hva du begir deg ut på. ER du nybegynner og vil starte på 1, så velger du en design i kategori 1. Er du nybegynner, men med litt erfaring (la oss si at “litt” denne gangen betyr at du har strikket 3 modeller allerede, men føler deg som en nybegynner) og ønsker å utfordre deg selv, da velger du en design i kategori 2 eller kanskje 3 … eller kanskje i 4. Det er helt opp til deg, men da vet du  i alle fall hva du begir deg ut på 🙂

For å få til dette så trenger jeg litt hjelp. Alle oppskriftene fra Varm design skal kategoriseres fra 1-5, hvor 1 er lettest og 5 vanskeligst. VIKTIG grad 5 er enda ikke tatt i bruk i noen av de ekstisterende oppskriftene.

Har du strikket et Varm design-plagg, så vil vi gjerne vite hvor på skalaen fra 1 til 5 du plasserer den, og har du lyst, gi oss gjerne en kort forklaring på hvorfor du har plassert den akkurat der på skalaen!

Jeg gleder meg til å høre fra deg og håper du tar deg tid til å sende meg noen ord. Send gjerne noen ord på epost om du ikke vil legge igjen melding her 🙂

Strikkehilsen fra Anne Merete

Leave a comment