Hva er egentlig et teppesjal?

Ett teppesjal er akkurat som navnet tilsier, en hybrid mellom sjal og teppe. Passer perfekt til utekroken i sommerhalvåret, i sofakroken i vinterhalvåret og kanskje over skuldrene i et hageparty på sommeren. Det er dekorativt og kan ligge framme hele året. Teppesjalene strikkes på pinne 9 og med materialer i det mykeste og deiligste alpakka.

Teppesjalene og teppesjaloppkriften betyr veldig mye for meg. Teppesjalene representerer i stor grad starten på Varm design.

Sommeren 2014, eller mer presist 2. juni 2014 åpnet varmdesign.no. Historien bak Varm design er ganske tilfeldig, men kan spores helt tilbake til kjøkkenbordet fra jeg var liten – om vi går i detalj.

Detaljversjonen skal dere få en annen gang, men den litt kortere versjonen er Teppesjalene og den historien skal du få nå. En gang rundt 2010 bestemte jeg meg for å lage et sjal til en “frysen” venninne av restegarn. Jeg er nokså bestemt når det gjelder både garnkvalitet og farger, så jeg samlet sammen det restegarnet jeg mente kunne passe til sjalet jeg hadde i tankene, og satte i gang. Restegarnet tok kjapt slutt, så turen til garnbutikken var uungåelig. Resultatet var at jeg handlet garn til sjalet for 600 kroner, strikket det ferdig og ga det bort. OG ja det falt i smak! Ikke bare det, jeg syntes det var gøy å strikke teppesjalene, så jeg satte i gang med ett til … og ett til … og ett til …

Jeg kunne jo ikke beholde alle selv, så noen ble gitt bort, og etterhvert kom det bestillinger fra kjentfolk og litt mindre kjentfolk. Og på ett eller annet tidspunkt høsten 2012, var bestillingene så mange og henvendelsene så hyppige at jeg bestemte meg for å opprette en egen Facebook side hvor jeg kunne presentere teppesjalene. En mørk oktoberkveld den høsten ble Varm design til – fordi jeg skulle selge ferdige teppesjal.

ca4d4-0315a88a-4eeb-433b-a062-6897ee21655aTeppesjalene som ble strikket på bestilling, var selvsagt ulike alle sammen, kreativiteten fikk fritt utløp. Høsten 2014 lagde jeg oppskrift til teppesjalet og introduserte garnpakkene til teppesjalene. Pakkene består av garn av ypperste kvalitet – jeg er svært bevisst på at teppesjalene skal strikkes i kvalitetsgarn som kan ligge rett på huden, uten at det klør.

Nå får du kjøpt teppesjalene både som oppskrift og som garnpakker. Ønsker du å strikke et teppesjal, men trenger hjelp til å sette sammen farger til garnpakke, så send oss en e-post og vi skal selvfølgelig hjelpe deg.

One thought on “Hva er egentlig et teppesjal?

Leave a Reply

