Hva er egentlig ordentlig strikking?

Er det slik at det er en type strikking som er mer ordentlig enn andre? Er en genser som er strikket på små pinner mer ordentlig enn en genser som er strikket på store pinner? Er en genser med flere farger i mønster (og gjerne strikket på små pinner) mer ordentlig enn en genser som er strikket på store pinner med en farge og kanskje en stripe eller to?

Svaret er selvfølgelig NEI – men jeg vet at det er mange som er uenige med meg. Hvorfor de er uenige, vet jeg ikke sikkert, men jeg har en mistanke om at svaret ligger i noe som enkelt som tid. Det er så lenge siden de satt med sine første strikkepinner og garnnøster for å lage et skjerf – som var skjevt som tårnet i Piza og like fullt av hull som en tesil – at de har glemt hvordan det var da de først lærte å strikke.

  • Det er ingen som leser Shakespares samlede verker når de lærer å lese i barneskolen, men er lesingen de faktisk gjør, mindre ordentlig av den grunn?
  •  Det er ingen som løper maraton på sin første joggetur, men er løpingen mindre ordentlig av den grunn?
  • Det er ingen som baker bryllupskaker som første bakeprosjekt, men er bakingen av muffinsene fra Mikke Mus sin kokebok, mindre ordentlig baking av den grunn?

Selvfølgelig er det ikke det! Både lesingen i leseboka til 8-åringen, muffinsene til junior, det skjeve skjerfet med hull og de 5 kilometerene med løping er jo ORDENTLIGE. For de som har har gjort det, så oppleves det garantert som ordentlig når svetten renner etter 5 km i skogen eller bakebollen må vaskes opp … eller skjerfet kan knytes rundt halsen.

Det er ingen som kan ALT, og de som eventuelt kan NESTEN ALT, de har selvfølgelig ØVD! Det er noen uttrykk som er mer sanne enn andre og ett av dem som aldri slå feil, er  ØVELSE GJØR MESTER! Så også med strikking, ett sted må man begynne om man ønsker å lære seg å strikke. Og, har man lært seg å strikke rettstrikk og er i stand til å strikke seg en genser (eller noe som er mye mindre som en gryteklut for eksempel) med den ene teknikken, noen garnnøster og pinner (uavhengig av størrelse), ja, da driver du faktisk med ORDENTLIG stikking! Har du lyst til å utvikle den ORDENTLIGE strikkingen, ja, da må du øve og sakte, men sikkert starte på prosjekter som utfordrer deg på teknikker. Har du ikke lyst til å utvikle strikkingen din, så lar du ganske enkelt være. Strikking er nemlig like ordentlig uavhengig av hvilket nivå du strikker på 🙂

Kos deg med strikketøyet ditt – håper du blir fornøyd!

Strikkeklem fra Anne Merete

PS! Har du lyst til å lære å legge opp, strikke rett og vrang, da kan du eventuelt ta gratiskurset mitt på nett, lær å strikke på 1-2-3. For ja du lærer å strikke på 1-2-3 – MEN du må øver for å bli skikkelig god 😉

www.varmdesign.no

Idea