Flagrende fine jakker!


Saken er den at flagrejakkene ble lansert allerede i august 2014, men de er fortsatt populære hos kundene våre. Hvorfor? Ikke godt å si, men jeg tror grunnen er så enkel at de er litt annerledes.

Fakta om flagrejakka

  • de strikkes på store pinner – pinne 9 og mest 12
  • de strikkes i ren alpakka – Faerytale og Tynn alpakka fra Du store alpakka
  • du trenger 4 forskjellige farger for å skape fargenyansene
  • farge 1 er den du har mest garn av
  • farge 2 er den du har nest mest av
  • farge 3 er den du har tredje mest av
  • og ja du rettet riktig farge 4 er den du har minst av
  • den strikkes med 3 tråder fra begynnelse til slutt
  • de siger/strekker seg etter bruk – og ja, det er faktisk meningen at de skal strekke seg
  • de finnes i tre størrelser small, medium og large/ekstra large
  • bolen strikkes i ett stykke, sys sammen i skuldrene og ermene strikkes fra bolen og ut – på den måten får du akkurat så lange ermer du ønsker!
  • ermene er VIDE
  • jakken skal FLAGRE

TIPS om stopping av tråder til flagrejakka

Jeg har strikket 20+ flagreajkker, og nei, jeg kommer neppe til å strikke en til 😉 – men jeg har ALDRI stoppet en tråd! Du leser riktig jeg har aldri stoppet en tråd, med unntak av endetrådene selvfølgelig. Hvordan kan det ha seg? Jeg er klar over at dette er nesten som å banne i kirken, men på flagrejakka er det nesten meningsløst å stoppe tråder. La meg forklare deg hvorfor. På flagrejakken så skiftes det tråder og farger noen dusin ganger for å skape alle nyansene og fargeovergangene. Bolen  strikkes i ett stykke – i riller fram og tibake. Om du skal stoppe alle trådene  langs åpningen i front, vil du etterhvert oppleve at trådene løsner. Dette er nesten ikke til å unngå, og det først og fremst fordi maskene er såpass store at det ikke blir skikkelig feste etterhvert som de strekkes. Det jeg har derimot har gjort på mine 20+ jakker er å kutte tråden med ca 25-40 cm klaring på tråden og så knyte overgangen til neste tråd med båtmannsknopp – det krever dog at du er nøye med knuten og forsikrer deg om at den sitter ordentlig fast. Så strikker du knuten inn i jakken. På den måten får du enda mer melering i jakken, og ikke minst, knutene blir “borte” i strikken i stedet for å ligge som løse tråder langs med jakkeåpningen.

Flagrejakkeinspirasjonskatalog

Les mer og se inspirasjonsbilder i vår nye Flagrejakkeinpirasjonskatalog eller ta en titt i nettbutikken for å lese mer om strikkepakkene 🙂

Ha en flagrende fin dag!

Strikkehilsen fra Anne M ❤

flagrejakker2016

 

 

 

 

Leave a Reply

