Et kreativt reisebrev: om Paris, kjærlighet og inspirasjon og sånt …

I mai pakket jeg kofferten og satte fart mot Paris. Jeg skulle til Paris for å jobbe med Alfabetika, jeg skulle til Paris for å finne inspirasjon, jeg skulle til Paris for å få et avbrekk, jeg skulle til Paris fordi der snakker de fransk og ikke norsk, jeg skulle til Paris for det er motemekka, jeg skulle til Paris fordi de har verdens vakreste (i alle fall for meg) kirke – Sacre Cour, jeg skulle til Paris for jeg hadde et enorm behov for å komme bort noen dager.

Lite ante jeg om at disse 6 dagene i en av verdens vakreste byer skulle bli SÅ HIMLA INSPIRERENDE som de ble! Jeg har lovet Alfabetika å blogge om Paris – love er en ting, faktisk gjennomføre det, er en helt annen ting. Jeg har utsatt den bloggingen en stund nå (yepp en hel måned faktisk), men her har du første av i alle fall 2 bloggereiseinspirasjonsbrev om Paris. Det er alt for mye informasjon og inspirasjon til at det kan dyttes inn i ett langt innlegg – som ingen hadde orket lese ferdig 😉

IMG_8223Hvor skal man egentlig begynne når man har et helt perlekjede av inspirasjon man ønsker å formidle?

La meg begynne med dag én, jeg ankom Paris etter at jeg hadde bestilt reise og hotel hos messereiser.no (noen fabelaktige damer som jeg deler kontorer med og som forresten er knallgode på messereiser) – de anbefalte meg Timhotel Montmartre som ligger nesten oppe i kunstnerkvartalet, og i bygget ved siden av huset hvor Picasso oppholdt seg når han var i Paris. Jeg fikk rom i øverste etasje med en utsikt til å besvime av – i alle fall om Paris sett ovenfra er noe av det flotteste du kan tenke deg. Det føltes i grunn som at dette var starten på en uke med magi. OG det ble det. Magien fortsatt da jeg ruslet ned i Abbesses – nærmeste metrostasjon – for å ta metroen ut til der hIMG_8348vor Alfabetika bor. Utenfor metrostasjonen satt det en kar med trekkspillet sitt og spilte fransk musikk … yepp sånn som i Disneys Aristokattene! Enda en pille med magi! Mannen var borte da jeg kom tilbake sent den kvelden etter en lang herlig kveld i utkanten av Paris, men dagen etter var han der igjen – heldig vis ❤

SÅ dag to! Den ble intens, men fylt av FARGER, STOFFER OG SALVADOR DALI! Alfabetika og jeg skulle utforske Montmartre sammen – dvs jeg fortale Alfabetika at hun fikk være så god å komme opp med noen forslag – hun bor jo tross alt i Paris 😉

Forslagene for denne dagen var Salvador Dali-museet og et besøk til det eldgamle skredderstrøket i Paris! Yepp, det ble museumsbesøk og stoffer – i lange baner …  eller metervis, om du vil. Vi startet med Salvador Dali-museet på Montmartre. Museet ligger litt bortgjemt, men rett bak selve kunstnerkvarteret på toppen av  Montmartre. Museet er ikke så stort, men med en fantastisk samling av Dalis kunst gjennom hele hans kunstnerliv. Du får tilbud om en lydguide når du går inn, men vi droppet det. Det viste seg å være helt greit fordi du kunne lese deg gjennom hele IMG_8435utstillingen fra tidlig arbeid, gjennom hans ambivalente forhold til religionen, hans soulmate og kone Gala og til arbeidene fra slutten av hans karriere. Er du Salvador Dali-fan eller bare har lyst til å gå på et museum som ikke overvelder deg i størrelse og mengde utstilte objekter, da er dette stedet å gå. Intimt, rolig, inspirerende og ikke minst veldig lærerikt for en som kjente Salvador Dali mest gjennom hengende klokker, leppesofaer og ja, barten hans. Du finner Salvador Dali Musem, i 11 Rue Poulbot, 75018 Paris. Absolutt verdt et besøk!

Etter dette måtte det faktisk en pause til, og siden vi er i Paris måtte det bli en quiche lorraine og et glass rosevin på en gatecafe. Når du har med deg en som er “lommekjent” så finner man også noen idylliske plasser som ikke ligger midt i den verste turiststien. Vi gikk ned fra Sacre Coeur via trappene på venstre side – de leder ned til skredderstrøket ser du 🙂 Halvveis ned alle trappene finner du en liten plass med noen cafeer – et perfekt sted for lunsj. God mat, rolige omgivelser, hyggelige omgivelser og akkurat passe bra priser for oss nordmenn også!

Etter lunsj var vi klare for å utforske det tradisjonsrike skredderstrøket som ligger i området nedenfor Sacre Coeur – Marché Saint-Pierre som det også heter. Navnet kommer fra markedet som lå der fram til 1930-tallet og som nå rommer Musée d’Art Naïf. Et musem for samtidskunst. Rett ved dette markedet åpnet to personer fra familiene Dreyfus og Moline en liten butikk hvor de solgte stoffer så langt tilbake som i  1879. Suksessen deres vokste og tok dem til store høyder da symaskinen kom til verden. På 1920- tallet hadde begge familiene åpnet større varehus i samme området. Det ene heter Marché Saint-Pierre, også kjent som Dreyfus, og det andre Tissus Moline – og begge eksisterer enda. I tillegg åpnet det på 1920-tallet et tredje varehus fyllt av stoffer og sytilbehør – Tissus Reine. FullSizeRenderTissues Reine består av 6 etasjer med KUN stoffer og sytilbehør … det var hit vi hadde rettet kursen! FOR en fantastisk plass! Vi trålet alle 6 etasjene og brukte timer på å se og føle på stoffer og suge inn atmosfæren … og på å handle – jeg dro hjem med metervis av tyll, pyntebånd, knapper og sike. Kan neppe strikke opp noe av det, men jeg har en plan … 😀 Er du glad i farger, stoffer, håndarbeid eller ganske enkelt er av den krative typen, kan jeg nesten garantere at du vil ELSKE å bruke tid i dette området. Kanskje ikke like mange timer som Alfabetika og jeg, men siden du sannsynligvis allikevel er der opp for å besøke Sacre Coeur, så ta deg gjerne tid til å stikke innom en eller flere av disse fantastiske butikkene – sjansen for at du blir inspirert er stor 🙂

I neste reisebrev – som er like kreativt, og har like mye kjærlighet til Paris, skal du få høre om markeder og museer som kan ta pusten fra deg …

Kreativ hilsen fra Anne Merete ❤

PS. Det er mye promotering av ditt og datt her, men det er ingen av disse som er sponset på noe som helst måte.

One thought on “Et kreativt reisebrev: om Paris, kjærlighet og inspirasjon og sånt …

Leave a Reply

