Hva er din favorittfarge?

10681561_10152656596996023_2060863989_nJeg synes de fleste farger er fine, men min favorittfarge er blå – i alle mulige var
ianter! Det er opplest og vedtatt! Jeg har tendens til å velge blått når jeg handler klær og når jeg innreder (nå når jeg nå har oppdaget feng-shui, passer det i grunn litt dårlig) og ikke minst når jeg strikker.

Hvorfor velger jeg blått? Har ingen anelse, men jeg vet at jeg føler meg vel i blått. I følge de som har greie på det, så oppleves blått som konservativt, formelt, seriøst og ikke minst gir fargen deg ro. Personlig vil jeg ikke si at jeg er av de mest konservative eller formelle, men at jeg er til å stole på og er seriøs (med en stor dose humor blandet i seriøsiteten) det er helt sikkert. Samtidig så har jeg temperament, jeg er utålmodig, har empati og fantasi og liker og tro at jeg har både entusiasme og fornuft. Med andre ord, jeg er jo litt av alt, men kanskje er jeg mest blå? Ikke godt å si, men det som er sikkert er at jeg vet at bruk av farger medfører en redaksjon fra den som ser fargen. Farger gir signaler. De fleste vet vel at rødt generelt oppfattes som både lidenskapelg og temperamentsfullt, men visste du at gul gir signaler om intellekt og logikk? Eller at fiolett gir uttrykk for visjoner? Nedenfor ser du en liste over signalene som de ulike fargene gir til de rundt oss.

Rød: Lidenskap, styrke, vitalitet, temperament, utålmodighet, instinkt.
Oransje: Livsglede, humor, empati, entusiasme, nytelse, spontanitet.
Gul: Intellekt, logikk, nysgjerrighet, fornuft, kunnskap, elskverdighet.
Grønn: Omsorg, hjelpsomhet, følsomhet, balanse, håp, nestekjærlighet.
Blå: Kommunikasjon, tradisjon, klokskap, ledelse, konservatisme, verdighet.
Indigo: Intuisjon, fantasi, idealisme, sannhet, rettferdighet, spiritualitet.
Fiolett: Kreativitet, visdom, lidenskap, visjoner, fantasi, mystisisme.
(Kilde: Tove Steinbo)

fargerDe av dere som har fulgt meg en stund, vet også at selv om blått er favoritten så er jeg generelt opptatt av farger, og jobber for at vi skal omgi oss med farger. Jeg har full forståelse for at farger av ulike grunner i perioder velges bort, men farger er faktissom vitaminer til de hjernen og derfor kan vi med fordel utfordre oss selv til å omgi oss selv med mer farger i hverdagen.

For å se farger trenger vi lys. Det sies at farger og lys sender signaler til hjernen, disse signalene fungerer som vitaminer og hjernen trenger vitaminer for at vi ikke skal bli syke. Får vi ikke nok farger kan vi bli litt triste og lei og kanskje litt deprimert. Da er det godt å tenke på at vi nå går mot lysere tider og det blir stadig flere farger å se og føle.

Uansett så er farger energi og energi er bra! Du kan lese litt mer om hva fargene gjør med deg i et tidligere blogginnlegg om fargerike vitaminer HER.

Og sånn apropos farger … her er det jobbesøndag og kjøkkenbordet er fullt av farger i ulike varianter 🙂

Ha en fortsatt fargerik dag! Strikkehilsen fra Anne Merete

Kilder (alle registrert 10. april 2016):

  1. http://www.gjoco.no/nb-NO/Fargenes-symbolikk.aspx
  2. http://www.klikk.no/mote/stil/article1547785.ece

 

 

 

Leave a Reply

