Lag ditt eget PC- og telefonstæsj

IMG_3759I løpet av sommeren har jeg lekt med diverse heklekroker og bomullsgarn i jakten på oppskrifter til ting og tang som beskytter alle de elektroniske duppedittene jeg drasser med meg rundt.

På forsommeren heklet jeg en lite telefonveske, som i løpet av sommeren ble konvertert til ledningspose – helt seriøst (som alle under en viss alder sier) den er helt genial! Denne lille saken her rommer for øyeblikket, ørepropper til telefonen, lader til telefonen, lader til polar loopen min, overgang til ishuffelen min, samt ledning til kindlelesebrettet mitt … ja jeg ser at jeg kansje har i overkant mange duppeditter med tilhørende ledninger, men jeg er ganske sikker på at jeg ikke er alene 😉 Og forresten, denne vesken funker like bra om du har 1 eller 6 ledninger – for løse ledninger i vesken kan ta knekken på den beste 🙂

Har du lyst til å hekle en lendningspose? Du finner oppskriften litt lenger ned.
IMG_1529I fjor høst hadde jeg en “dramatisk” opplevelse da PCen min kræsjet og jeg hadde “glemt” å ta backup. PCen kræsjet så alvorlig at alt som var på den var tapt for alltid – alle osppskrifter inkludert! Jeg gikk til innkjøp av en Mac og i sommer skjønte jeg at min trofaste følgesvenn måtte få noe den kunne gjemme seg i – ville jo ikke at den skulle lide samme skjebne som den forrige. Den ble jo tross alt slept med ut og inn på uttallige steder, og overflaten begynte å få synelige tegn på nettopp dette. Ikke minst hadde den en tendens til å skli nesten ut av hendene mine, det var bare et tidsspørsmål før den ville havne i bakken. Ergo, jeg hekler et deksel til den. Superfornøyd er både datamaskinen og jeg. Dekselet brukes hver dag og ikke minst er det kjekt med håndtaket – har ikke vært i nærheten av å miste den en enste gang etter at jeg tok i bruk dekselet. Oppskriften til denne finner du i nettbutikken og selges sammen med garn.

Det siste på produksjonslisten er et telefondeksel. Denne posen ble til da vi var på ferie i sommer. Jeg satt der med litt restegarn og tenkte at jeg slenger denne “livsviktige” telefonen min i vesken og roter rundt der nede i mørket, samtidig som jeg skarper opp skjermen med nøkler og penner og andre skarpe ting som av en eller annen merkverdig grunn befinner seg i vesken min. Telefonen trenger beskyttelse! Og 1-2-3 telefonen fikk deksel og er nå beskyttet … det hindret meg selvfølgelig ikke i å miste den i bakken uten beskytelse – slik at skjermen knuste – men den er i alle fall beskyttet når den flyter rundt i vesken min 🙂

OPPSKRIFTER

IMG_2182LEDNINGSPOSE

Dette trenger du: Heklenål størrelse 5, 1 nøste Natura XL, en knapp

Lag 23 luftmasker. Resten av vesken hekles i fastmasker. Du starter med å hekle den andre raden fra den 2. masken fra heklenålen. Når arbeidet måler ca 22 cm feller du av. Så bretter du som vist på illustrasjonen (NB tegningen er ikke helt riktig i proposjonene), hekler sammen i sidene – lilla mot lilla og grønt mot grønt Vreng arbeidet. Nå skal du hekle tråden som skal festes rundt knappen når du lukker posen. Du hekler to fastmasker ved punktet A på illustrasjonen, deretter hekler du 8-12 kjedemasker, avhengig av hvor lang ut mot kanten du startet fastmaskene ved A. Du avslutter så med to fastmasker ved punkt B. Det gjør ikke noe om denne tråden er litt stram, den vil tøye seg noe.  Sy på knapp … telefonveske ferdig 🙂

Monteringsillustrasjon til ledningspose

TELEFONPOSE

Dette trenger du: Heklenål størrelse 5, 1 nøste Natura XL

IMG_3755Legg opp mellom 10-15 kjedemasker – vil variere avhengig av hvilken telefon du skal hekle til. Deretter hekler du fastmasker fram og tilabake til arbeidet er dobbelt så langt som telefonen. Brett arbeidet i to. Så hekler du sammen den ene langsiden med fastmasker. Ikke kutt tråden, du hekler videre også i bunnen selvom den allerede er lukket, da får du en jevn kant som er lik rundt hele når også har heklet sammen den siste langsiden.

I løpet av høsten vil Varm design lansere en YouTube-kanal med instruksjonsvideoer, men allerede nå ligger det noen vi lærer oss å lage videoer-instruksjonsvideoer der som dere kan ta en titt på – du finner en enkel instruksjonsvideo som gir deg en introduksjon til kjedemasker og fastmasker og hvordan du skal starte på telefonposen der nå 🙂

Kos dere!

Heklehilsen fra Anne Merete

Leave a Reply

