Kreativ strikkegalskap?

10965422_10153009014286023_447708192_nI dag har jeg jobbet med et foredrag om kreativitet og sånt – satt i sammenheng med strikking. Jeg har lett etter sitater som kan sette ting i perspektiv og understreke noen av poengene jeg ønsker å fokusere på – og valgte å søke opp kreativitet. Jeg fant mye og mangt som er sagt av vise og mindre vise menn og kvinner både i moderne og gammel tid … nedenfor ser du noen av dem – kjenner du deg igjen?

Filosofen Nietzsche  mener at for at kunst skal kunne eksistere, for at enhver form for estetisk aktivitet eller forståelse skal kunne eksistere, må det ligge til grunn en form for psykologisk forutsetning: en beruselse!

“For art to exist, for any sort of aesthetic activity or perception to exist, a certain physiological precondition is indispensable: intoxication.”   Friedrich Nietzsche

Strikking er definitivt å anse som estetisk aktivitet og jeg VET at jeg lider av den beruselsen! Gjør du?

Karl Lagerfeld mente at kreativ energi består av motpolene absurditet og anti-absurditet.

“Absurdity and anti—absurdity are the two poles of creative energy.” Karl Lagerfeld 

Kjenner at all strikkingen og alle ideene jeg har til nye design garantert kan oppleves som det grenser til det absurde. På den annen side, jeg liker jo å tro at drivkraften er det anti-absurde det ferdige resultatet, som kan brukes og gi strikkeglede til mange av dere.

Den samme Karl Lagerfelt har også sagt at tenker du klart på feil tidspunkt, så kan du kvele kreativiteten.

“Clear thinking at the wrong moment can stifle creativity.” Karl Lagerfeld

Moralen er: la strikkegalskapen råde 🙂 ❤ 

Strikkehilsen fra Anne Merete

OG du, bildet er tatt av Anja Lindtner og viser boblegenseren til Varm design … masse herlige farger og kreativitet 🙂

Kilde: Sitatene er hentet fra http://www.goodreads.com/quotes/tag/creativity [24. aug. 2015]

Leave a Reply

