Fargerike vitaminer

Jeg har en stund hatt en lang genser i tankene. En fargerik genser. I midten av januar satt en venninne og jeg og idemyldret – ut av dette kom det: genser, farger og kontraster. Da var det bare å sette i gang. Siden mine tegneferdigheter ikke er overveldende bra, så har jeg en tendens til å hoppe over tegnestadiet. I stedet finner jeg pinner og garn, tar et kjapt regnestykke for å finne maskeantall og kaster meg over prosjekt få ideenihodetoverpåpinnene. Denne gangen startet jeg i vanlig stil, med IMG_7681IMG_7686bildet i hodet, ett par strikkepinner og garn. Veldig fort fikk jeg behov for å visualisere alle tankene i en tegning. Dermed ble det litt tegning og med ett var tankene blitt til et bilde på papir. En genser uten farger er ikke mye verdt så det måtte litt fargelegging til også … og i dag har tegningen blitt til ferdig modell – en genser med bobler og streker og masse farger. Jeg blir glad av farger. Fargene gir meg inspirasjon og lyst til å smile. Hvorfor?

Hva gjør fargene med deg?

For å se farger trenger vi lys. Det sies at farger og lys sender signaler til hjernen, disse signalene fungerer som vitaminer og hjernen trenger vitaminer for ikke at vi ikke skal bli syke. Får vi ikke nok farger kan vi bli litt triste og lei og kanskje litt deprimert. Da er det godt å tenke på at vi nå går mot lysere tider og det blir stadig flere farger å se og føle. Ja, for som vi vet gjør disse fargene noe med oss. Den fargerike #boble-genseren er strikket i mørk turkis, orange, rød, turkis, eplegrønn og rosa. I følge et universitet i USA skaper disse fargene følelse av harmoni, energi, kjærlighet, fred, fruktbarhet og styrke … og sikkert en hel rekke andre følelser 🙂 Uansett så er farger energi og energi er bra!   Nedenfor ser du hele oversikten over farger og følelser 🙂

Har du lyst til å lese mer om eller se flere bilder av #bobler-genseren så ta gjerne en titt på Facebook eller i nettbutikken på varmdesign.no.

Håper du har en fargerik dag!
Anne Merete

10965421_10153008880836023_185690506_n 10965300_10153008908821023_570420889_n

Farge Følelse
Blått Fred, ro, stabilitet, harmoni, tillit, tiltro, sikkerhet, lojalitet mm.
Svart Seksualitet, formalitet, eleganse, ulykkel, ondskap, tristhet, anger mm.
Grønt Natur, miljø, helse, hell, ungdom, fruktbarhet, sjenerøsitet, sjalusi, uhell mm.
Oransje Energi.
Lilla Royalitet, spiritualitet, mystikk, ondskap, arroganse, sorg mm.
Rødt Kjærlighet, fare, begjær, vold, anger, styrke, øker apetitten mm.
Hvitt Renhet, enkelhet, uskyld, fødsel, vinter, sterilt, ekteskap mm.
Gult Lykke, optimisme, idealisme, fantasi, håp, uerlighet, sjalusi mm
KIlde: Bloomsburg University Virtual Training Help Center

2 thoughts on “Fargerike vitaminer

Leave a Reply

