Lykken er et varemerke …

… og et par ting til selvfølgelig, men som grunder er et varemerke definitivt noe å snakke høyt om!

Hva skal man si, denne bloggen har gått for lut og kaldt vann i veldig lang tid nå – ja, tiden flyr! Sist jeg skrev på bloggen var det fortsatt sommer og nå venter vi på sommer igjen – haster for så vidt ikke, men strikkingen bærer jo preg av at det nærmer seg lysere tider. Hva IMG_7876har jeg så nå på hjertet? Og hvorfor tar jeg endelig pennen fatt igjen? Jo, i går fikk jeg brev fra min advokat, som hadde fått brev fra patentstyret om at Varm design nå er varemerkeregistrert og det er JEG som eier det. Dette er en enda en milepæl som kan noteres på listen over ting som er gjort eller oppnådd – og det siste året fra februar 2014 og fram til nå har vært fullt av milepæler og oppnåelser. Jeg er aldri så lite stolt og ikke minst jeg har funnet den hyllen jeg skal være på. En hylle full av kreativitet og strikkeglede.

Dagen i dag har jeg tilbrakt på gave- og interiørmessen på Lillestrøm. Jeg har alltid tenkt at hva gjør garn på en slik messe, men når jeg fikk tenkt meg litt om så er jo garn strengt talt både gave og interiør, i alle fall etter at det har vært gjennom behandlingen av en strikkepinne eller tre. Mine hovedmål med disse messene er egentlig tre ting: snakke og skape tettere relasjoner med leverandører mine, suge til meg inntrykk og inspirasjon for neste sesong og sist, men ikke minst, knytte nettverk. I dag har jeg klart alle tre tingene – yepp, tre ting på én gang er fullt mulig.

Jeg har en filosofi om at veien blir til mens man går. Mulighetene er ofte der, men du må ha øynene – og hjertet – åpent nok til at du ser dem. Noen trives best på veien rett fram, mens andre har en tendens til å ta småstiene til høyre eller venstre med jevne eller ujevne mellomrom. Noen ganger IMG_7881er disse småstiene omveier, andre ganger en snarvei, men veldig ofte er det nye muligheter som gir mer glede og som kanskje gjør at du aldri kommer helt tilbake på den samme rette veien, men en annen rett vei et sted. Jeg er sånn som veldig ofte velger stien inn til høyre … eller venstre (har sikkert noe med at jeg er å anse som ”gammel” o-løper), og trives må å justere kursen når mulighetene tilsier det.

I dag var en dag hvor det åpnet seg en sti og denne på den stien traff jeg Kari Hestnes. Jeg fikk treffe et fantastisk menneske med et stort hjerte og masse kjærlighet til alpakka og ikke minst til menneskene som bor i landet hvor alpakkaen produseres – Peru. Kari og mannen hennes Per er de to som startet og bygget opp Du store alpakka for mange år siden. Alle Varm designs produkter strikkes i garn fra Du store alpakka. I løpet av deres mange reiser til Peru vokste drømmen om å etablere en barneskole for fattige gjeterbarn i Peru. Jeg skal komme tilbake til Mirasol-prosjektet i ukene som kommer, men veldig kort fortalt så startet de prosjektet i 2004 og i 2009 ble skolen godkjent som barneskole. Prosjektet er i stadig utvikling og i dag blir tre kroner fra hvert eneste garnnøste som selges fra Du store alpakka ført uavkortet inn i Mirasol-prosjektet. Kari har nettopp lansert en FANTASTISK bok om Peru, Mirasol og med mange nydelige oppskrifter – Hjertestrikk.

Varm design – eller jeg om du vil – er veldig glad for at jeg i egenskap av å handle mengder av garn hos Du store alpakka får være med og støtte et slikt fantastisk prosjekt, men etter å ha truffet Kari kommer man enda nærmere og vil gjerne delta enda mer – dette er en sti som mp utforskes. I ukene som kommer lover jeg og gi dere mer informasjon om Mirasol og Peru … og Hjertestrikk.

I mens, sjekk gjerne ut Hjertestrikk-siden på Facebook.

Boken koster 379,- Har du lyst til å kjøpe boken? Vi får den i butikken i neste uke, men du kan gjerne forhåndsbestille, send i så fall en epost til anne@varmdesign.no

Strikkehilsen fra
Anne Merete … på en sti på vei inn til høyre … eller venstre 🙂

Forlaget beskriver boken slik: Hjertestrikk-boka er for deg som er på jakt etter noe så sjeldent som oppskrifter for jenter og gutter mellom 6 og 12 år! Du får godt forklarte oppskrifter på herlige gensere, kjoler, ponchoer, luer, skjerf og votter. Det er oppskrift på puter og sjal også, som passer fint til både barn og voksne. Alt er strikket i den mykeste alpakka. Inspirasjonen, mønstrene og fargene Kari Hestnes har brukt, har hun funnet på reisene sine i Peru – hvor alpakkadyrene lever. I tillegg til alle Karis fantastiske bilder fra Peru, får vi historien om hvordan det hele begynte da Kari møtte Per og de til slutt bestemte seg for å takke alpakkagjeterne ved å bygge en skole hvor barna deres kunne gå – Mirasol-skolen. En varm bok på 200 sider full av ekte kjærlighet til gode strikkeoppskrifter, vakre farger, barna i Peru, alpakkadyrene og gjeterne deres – og til Per, da.

Leave a Reply

